Columns

Column: Bierzwendel

Column: Bierzwendel

Ik begeef me vaak in de sfeervolle Hatrans Lounge, zo ook tegen Schalke. Heerlijk beugels zuupn! Ik bestelde er twee, 8 euro. PLOP! Slok! Op! PLOP! En nog maar een paar halen. Beugels op!? Dan maar van de tap. Twee Grolsch weizen en één normale. 21,50 euro. EENENTWINTIG EURO VIJFTIG!

Nu ben ik nogal een chaoot, en kan het zomaar zijn dat ik met m’n domme harses de rekening van een ander heb betaald. Ik bemerkte dat ik nogal gedesillusioneerd naar mijn vrienden liep en met een zure lach de biertjes uitdeelde. Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik over de prijs van bier heb nagedacht. Enigszins verward speelde ik met mijn mentale telraam. Kost een witbiertje dan 8 euro? Dat moet wel als een normaal biertje 5,50 euro kost.

Wat er in mijn hoofd speelde, speelde ook in de Hatrans Lounge en elders in het stadion. Het gesprek ging vooral over de bierprijs. Je zag mensen het bekertje omhoog houden, naar de versmalling wijzen en hoofdschuddend een slok nemen. Eén slok, 1 euro. Aan het heilige nectar dat Grolschbier heet, zit nu de wrange nasmaak van zwendel.

Als ik opgelicht word, dan wil ik fatsoenlijk opgelicht worden. Slim management verstopt en verspreidt prijsverhogingen. Dom management steekt de middelvinger uit naar de klant: in your face mothertukker! Trots zijn ze, in de Veste wordt het meest gezopen! Dat belonen ze dan met een prijsstijging van 37,5%.

Dat een beugel, waar 450 milliliter in zit, in de Hatrans Lounge slechts 4 euro kost, maakt de bierzwendel eigenlijk nog erger. Inflatie raakt de middenklasse aan de lange zijde dus niet? Dat beugels ‘op’ geraken bij de beugelbar is natuurlijk kolderieke nonsense en van Mickey Mouse niveau. Zo pushen ze tapverkoop. Dus, 1,50 euro meer, voor minder.

Van Festivalbier zijn de kosten gestegen met 10% tot 20%. Het Parool schrijft dat per augustus de inkoopprijs voor bier met 5,8% omhoog zal gaan. Dat is voor lauwe waterige pis als Heineken, voor kwaliteitsbier als Grolsch zal het iets meer zijn. Maar geen 37,5%.

Voetbal is een sport van het volk. Het overgrote gedeelte van de 30.000 Tukkers die elke keer trouw de bedevaart naar de Veste maken zijn geen grootverdieners. Het zijn de mensen zoals ik, van het Velve, Pathmos, Wesselerbrink. Het proletariaat. Mensen met huishoudboekjes en budgetten. De massa maakt de club. Als de massa afhaakt, dan bestaat de club niet lang. De massa haakt af als je ze voor de gek houdt.

De Tukker trekt zonder te klagen de knip, maar is geen naïeve melkkoe die zich laat zwendelen. Daarom is het eerste spandoek alweer een feit. De boodschap duidelijk: Omlaag die bierprijs! Nu!

Matthijs Bos

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties