Columns

Column: Communiceren kun je leren

Column: Communiceren kun je leren

Communiceren kun je leren. Of beter gezegd: Van gemaakte fouten zou je móeten leren. Nee ik heb het niet over de aanstelling van Garcia Garcia. Althans … nóg niet.

Ik heb het over de afdeling Communicatie van FC Twente. Om kort te gaan: Ik maak me ernstige zorgen over de kwaliteit van de communicatie afdeling van FC Twente. In het bijzonder maak ik me vooral zorgen om de kwaliteit van Dhr. Richard Peters, volgens de website van FC Twente het Hoofd Perszaken.

Dat we zéér moeilijke jaren achter de rug hebben mag bij
eenieder bekend zijn. Dat daarin op élk level fouten zijn gemaakt is onomwonden
vastgesteld. Het heeft geresulteerd in een méér dan wenselijk wisselpatroon op
directiefuncties, de Raad van Commissarissen en binnen alle managementlagen van
de club.

Slechts één man zit nog altijd op dezelfde plek binnen de
organisatie en dat al meer dan 13 jaar. Hij maakte de opmars van Joop en
consorten van dichtbij mee, was verantwoordelijk voor de communicatie afdeling
in het kampioensjaar en zag van dichtbij de ondergang van Joop en consorten. Al
met al 13 bewogen jaren.

Voor een juiste interpretatie is het van belang om te weten wat
het doel van een (corporate) communicatie afdeling precies is:

(Corporate) Communicatie

Een goede reputatie is de essentie van (corporate) communicatie. Het doel
van corporate communicatie is het bewaken van het imago en de reputatie van de
organisatie bij klanten, opdrachtgevers en de medewerkers.

Het doel is dus: Het bewaken van het imago en reputatie van de organisatie.

[google]

Hoogtijdagen

Tussen 2008 en 2010 was FC Twente in het gehele land geliefd. Met oogstrelend voetbal behaalden we resultaat en tot op dat moment was er van frauduleuze handelingen van Joop nog geen enkele sprake. Er verscheen af en toe eens een stukje in de Tubantia, dat kritisch was op het functioneren van de Voorzitter en diens harde hand bij Wegener. Slechts Wagenaar en Ten Voorde lieten zich af en toe kritisch uit over de preses. De resultaten en het bij vlagen magistrale voetbal snoerde hen vaker de mond dan hen lief was. In zulke gloriedagen heb je amper een perschef of Hoofd Perszaken nodig. De beeldvorming is dan toch wel positief. Hoe anders is dat wanneer de klad er in komt en er van alle kanten druk op de club komt te staan. Juist dán is er een hoofd Perszaken die tot doel heeft het imago en de reputatie van de organisatie te bewaken.

Terug naar Richard Peters, de verantwoordelijke voor die
reputatie en imago bij de club FC Twente. Sinds 2012 is ons imago naar de
haaien. Uiteraard is dat voor het overgrote deel te wijten aan megalomane
narcistische acties van Joop en de machts- en geldwellust van ene Aldo van der
Laan. Maar júist dan kan een Hoofd Perszaken zich onderscheiden.

Als we terugkijken dan zien we schandaal op schandaal de
pers halen, de beeldvorming over de club daalt als een vliegtuig met
uitgevallen motoren van sympathiek naar arrogant en van arrogant naar gehaat. En
Peters? Peters blijft zitten waar hij zit. Als een ware Al-Sahhaf die in alle
toonaarden ontkent dat er iets aan de hand is. Struisvogelpolitiek noemen we
dat in Twente.

Daarnaast zijn er nog tal van kleinere schandalen geweest
die Peters met gemak onschadelijk had kunnen maken … wat zeg ik? Onschadelijk
had MOETEN maken.

Wie herinnert zich niet de totaal uit de hand gelopen clash
tussen Fardau Wagenaar van Tubantia en aanvoerder Bjelland die Wagenaar ervan
beschuldigde een gesprek te hebben afgeluisterd. Totale escalatie over iets dat
prima intern opgelost had kunnen worden.

Ook het grote aantal contractspelers (73!) dat het in nood
verkerende FC Twente tot haar beschikking had haalde de landelijke media.
Peters werd bij het programma Voetbal Inside op RTL7 zelfs geciteerd. Dus
ondanks dat er hoor en wederhoor werd toegepast door de heren journalisten was
Richard Peters niet in staat de negatieve beeldvorming in de kiem te smoren.

De komst van Xandro Schenk was ook zo’n pareltje van een misser. De ene dag stond hij te poseren in een Sparta shirt op Het Kasteel, de volgende dag zette hij alsnog zijn handtekening onder een verbintenis bij FC Twente. Daar waar Twente in de media al als een gewonde boxer in de touwen hing, lukt het Peters maar niet om deze bom onschadelijk te maken. Na alle financiële wanordelijkheden werd er in het land wederom gewezen naar de Enschedese club die het niet zo nauw nam met de moraal. Door deze negatieve beeldvorming niet te tackelen kregen ook de vriendelijke Jupiler League clubs een hekel aan nieuwkomer FC Twente, nog voor het seizoen was gestart.

Foto: Paolo den Hartog / RTV Rijnmond

Wanneer Dhr. Peters de media dan wél de mond snoert dan is dat met een arrogantie waar zelfs de Provinciaalse Ajax supporters een puntje aan kunnen zuigen. RTV Oost, samen met TC Tubantia kan hier over meepraten. Het regionale medium werd door Peters te verstaan gegeven dat er geen spelers of trainers meer aan zouden schuiven bij de (sport)programma’s. Volgens FC Twente (Lees: Peters red.) was men te kritisch op de club.

En als we nog even gaan graven dan vinden we nóg minimaal
zes a zeven nodeloos uit de hand gelopen reputatiekillers.

Garcia Garcia

Vorige week werd bekend gemaakt dat assistent Gonzalo Garcia Garcia zal worden doorgeschoven naar de positie van hoofdtrainer. Normaliter is het doorschuiven van een assistent naar de stoel van eindverantwoordelijke er al één die de wenkbrauwen bij menigeen doet fronsen. Tel daar bij op dat dit al de 4e (!!!) assistent op rij is die doorschuift op de trainersladder. Dan weet je dat er commentaar komt. Neem je in ogenschouw dat Garcia Garcia mede verantwoordelijk is voor het dramatische voetbal in het afgelopen kampioensjaar dan weet je: Er komt kritiek. Los van het inhoudelijke debat of Gonzalo al dan niet de juiste man is, heeft Peters ook dit wederom slecht aangepakt.

We hadden al geconstateerd dat een goede reputatie de
essentie is van het werk van de afdeling Communicatie. Wanneer je dan lukraak
een bericht online gooit met de aankondiging van Garcia Garcia als nieuwe
trainer, dan heb je het eenvoudig weg niet begrepen. Als Hoofd Perszaken heb je
dan 18 millimeter plaatstaal voor je kop. Hij had op zijn minst moeten wachten
met de bekendmaking tot men de hele technische staf voor elkaar had.

Daarbij kun je op je vingers natellen dat de achterban, die
zo massaal is blijven komen en Noabers die zo ver-schrik-ke-lijk veel geld in
de club hebben gestoken, niet zonder slag of stoot akkoord gaan met een 35-jarige
trainer, die pas zijn diploma heeft behaald.

Misschien is Gonzalo Garcia inderdaad wel de nieuwe Pep Guardiola, of Erik ten Hag zo je wilt. Hij zal in ieder geval kennis en ervaring naast zich nodig hebben. Als eindverantwoordelijke voor de reputatie en imago van de club mag je verwachten dat Peters hier slim(mer) mee omgaat.

[google]

Op zijn minst zou hij de achterban gerust moeten stellen
door mét Garcia Garcia een zeer ervaren assistent te presenteren. Hij zou er
alles aan moeten doen om de beeldvorming naar buiten toe zó in te steken dat
sponsoren, supporters én de media zouden denken: “Dat is een logische optie,
dáár hebben we wel vertrouwen in”. Gemiste kans!

Door wederom geen (of een onjuiste) inschatting te maken van
de impact van een dergelijk bericht heeft hij eens te meer laten zien dat hij
incapabel is voor een dergelijke functie.

Na 13 jaar zou je mogen verwachten dat hij de fijne kneepjes van het vak “Hoofd Perszaken bij een BVO”, toch wel onder de knie zou hebben. Communiceren kun je immers leren … helaas moeten we constateren dat dat niet geldt dat niet voor de Hoofd Perszaken van FC Twente.

Buikschuiver

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties