Nieuws

Data-analyst baalt: "Clubs investeren liever in een 23ste speler"

Data-analyst baalt: "Clubs investeren liever in een 23ste speler"

Met het aantrekken van Billy Beane is AZ een nieuwe weg ingeslagen. De filosofie van Beane is aan de hand van statistieken spelers aan te kopen en de opstelling te bepalen. In Amerika deed hij dit succesvol bij Oakland Athletics waar hij uitgroeide tot een legende. Er werd zelfs een film gemaakt over hem genaamd Moneyball. De hoofdrolspeler was niemand minder dan Brad Pitt.

In 2013 maakte ook FC Twente gebruik van een data-analist. Tijs Rokers werd destijds aangesteld om data-analyses toe te passen op spelers. Echter was dit van korte duur. "Ik merk steeds dat ze er niet veel geld voor over hebben. Ik werkte bijvoorbeeld voor FC Twente, maar daar was na een half jaar het budget op. Clubs investeren liever in een 23ste speler voor de selectie, ook al zit die vooral op de reservebank."

"De Nederlandse voetbalwereld is van nature conservatief. Ik vind het dapper van AZ dat de club openlijk een experiment aandurft, terwijl ze in een tv-programma als Voetbal International bij wijze van spreken al klaar zitten om zulke nieuwigheden neer te sabelen", aldus Rokers in gesprek met Elsevier. [google]

AZ is in Nederland de enige club die werkt met de filosofie van Beane. In Engeland doet Brentford, de nieuwe club van Bjelland hetzelfde. De verwachting is dat als er eenmaal positieve resultaten worden geboekt er steeds meer clubs gebruik gaan maken van de Beane filosofie.

Doe ook mee aan onze Topcoach competitie 2015-2016

Ook dit seizoen organiseert Twente Insite een Topcoach competitie. Stel met 47 miljoen euro een selectie samen en speel mee om mooie prijzen! Klik hier om direct naar Topcoach te gaan. Succes!

[ligatus]

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties