Bekritiseerde Castore past prijs aan, maar blijft duurder dan Ajax, PSV en AZ
Castore werd in april 2023 gepresenteerd als de nieuwe kledingsponsor van FC Twente. Hiermee werd het de opvolger van het failliet verklaarde Elite Group. Toen het relatief nieuwe kledingmerk werd gepresenteerd werden er grote beloftes gedaan. Naast de wedstrijdshirts zou Castore ook unieke reis- en trainingskleding aanbieden. "Grotendeels speciaal voor FC Twente ontworpen en gemaakt", werd de supporters voorgehouden tijdens de presentatie van het Britse merk. Tot op heden zijn weinig van deze beloftes waargemaakt.
De zogenaamde reis collectie, aangeboden als de Travel Collectie, is allesbehalve uniek te noemen. Castore heeft ervoor gekozen om het logo van FC Twente op de borst weg te laten en te vervangen door het logo van het kledingmerk zelf. Onder het logo staat de tekst 'FC Twente', om het enigszins herkenbaar te maken. De Travel Collectie van FC Utrecht is exact hetzelfde, alleen de kleur van de print is bij FC Twente rood en bij FC Utrecht wit. Ook bij Feyenoord zijn soortgelijke items terug te vinden binnen de Travel Collectie van Castore. Dit is niet het enige punt van kritiek.
De prijzen die Castore hanteert zijn niet mals. Omdat de Britten de fanshop in eigen beheer hebben heeft FC Twente hier geen invloed op. Voor een simpele hoodie wordt 80 euro gevraagd en voor een casual trainingsbroek moest maar liefst 120 euro worden afgetikt. Castore heeft iets gedaan met de kritiek, want de trainingsbroek kost nu geen 120, maar 80 euro. Maar wat vragen Ajax, PSV en AZ voor dezelfde soortgelijke kleding? We zochten het voor je uit.
Casual hoodie
Hoodie FC Twente: 80,00 (Castore)
Hoodie PSV met clublogo: 64,99 (Puma)
Hoodie Ajax met clublogo: 59,95 (Adidas)
Hoodie vest AZ met clublogo 64,96 (Nike)
Casual trainingsbroek
Trainingsbroek FC Twente: 80,00 (Castore)
Trainingsbroek PSV casual met clublogo: 59,95 (Puma)
Trainingsbroek Ajax met clublogo: 65,00 (Adidas)
Trainingsbroek AZ met clublogo: 54,95 (Nike)
Casual T-shirt
T-Shirt FC Twente: 50,00 (Castore)
T-shirt PSV met clublogo: 39,95 (Puma)
T-shirt Ajax met clublogo: 38,00 (Adidas)
T-shirt AZ met clublogo: 34,95 (AZ)
Matchday Collectie
Wat tevens opvalt, is dat er bij FC Utrecht en Feyenoord een Matchday Collectie aan het assortiment is toegevoegd. Deze ontbreekt nog altijd bij FC Twente waardoor het aanbod voor de supporters zeer beperkt is. Wel werden eerder deze week twee nieuwe vissershoedjes toegevoegd aan de accessoires. Wederom blijkt dat Castore er financieel het maximale uit wil halen. Een standaard vissershoedje kost 35 euro en een omkeerbare versie 40 euro. AZ is de enige van de bovenstaande clubs die ook een vissershoedje in het assortiment heeft. In Alkmaar kost deze 25 euro, bijna 30 procent minder dan bij Castore.
Wedstrijdshirts
Is Castore dan met alles het duurst? Nee. Het thuisshirt van FC Twente kost 80 euro en alleen AZ zit daar met een verkoopprijs van 79,99 euro één cent onder. Ajax vraagt voor het thuisshirt 100 euro en PSV 94,95 euro. Er zijn geen prijsverschillen met het uitshirt. Alle clubs vragen voor het tweede shirt exact dezelfde prijs als het thuisshirt.
Toch is er wel een punt van kritiek als het gaat om het keepersshirt van doelman Lars Unnerstall. De Duitse goalie speelt de meeste wedstrijden in het groen. In de webshop is echter alleen het grijze keepersshirt te koop.
FC Twente tevreden met de samenwerking
Dominique Scholten, algemeen directeur van FC Twente, is tevreden met de verkoopresultaten. "Als ik naar de cijfers kijk, zie ik dat we echt enorme omzet maken met Castore. Dat schiet omhoog en dat zie je ook in de jaarcijfers. We zien dat heel veel mensen spullen van ons kopen. Ik vind dat we mooie kleding hebben en dat we er goed bij lopen. Ik zie dat veel mensen graag in onze fanshop komen en ook spullen van ons kopen", vertelde hij onlangs in gesprek met de Tubantia. Toch overweegt de club in de toekomst de merchandise weer in eigen beheer te nemen. "Maar het moet wel in de juiste tijd en in de juiste stappen. Want als we nu snel alles naar ons toe gaan halen, moeten we mensen op de loonlijst zetten en moeten we die winkel helemaal gaan inrichten. Zijn we daar al klaar voor? Het is wel iets waarvan ik zeg: in de horeca blinken we uit, waarom kunnen we dat niet doen met de fanshop?"
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties