Eerste elftal

Tv-providers garanderen clubs minimaal 180 miljoen per jaar, maar mikken op meer

Tv-providers garanderen clubs minimaal 180 miljoen per jaar, maar mikken op meer

Het leek erop dat ESPN ondanks interesse van Ziggo ook na afloop van het huidige contract in 2025 de Nederlandse competities zou blijven uitzenden. Een gezamenlijk en op het eerste oog heel interessant bod van tv-providers KPN, T-Mobile, VodafoneZiggo en DELTA zorgt echter voor een hele nieuwe situatie.

Waar het ESPN-bod de eredivisieclubs 167 miljoen euro per jaar zou opleveren, zou het bod van de tv-providers goed zijn voor minimaal 180 miljoen euro per jaar voor de clubs. Dit lieten de nieuwe alliantie woensdag in een brief aan de eredivisieclubs en de Eredivisie CV weten, zo meldt De Telegraaf. De alliantie heeft de eredivisieclubs ook gevraagd om nog even te wachten met stemmen over het voorstel van ESPN. Maandag gaat de Eredivisie CV in gesprek met ESPN over contractverlenging.

De tv-providers willen voordat de clubs gaan stemmen over het voorstel van ESPN hun eigen voorstel nog nader uitwerken en bespreken met de ECV en de eredivisieclubs. "We verwachten ook dat ons voorstel op 8 mei wordt gepresenteerd als een beter alternatief voor de eredivisie, waarbij de winsten transparant zullen zijn en terugvloeien naar de clubs. Want dat is waar het geld thuishoort, het gaat immers om jullie rechten", schrijven KPN, T-Mobile, VodafoneZiggo en DELTA, die eerder merkten dat de eredivisieclubs nog niet overtuigd zijn van het bod en daardoor opnieuw benadrukten dat de clubs kunnen rekenen op een jaarlijks bedrag van minimaal 180 miljoen euro.

De Telegraaf meldt dat de tv-providers uiteindelijk uitgaan van jaarlijks minimaal 200 miljoen euro voor eredivisieclubs. "Ze willen samen met de teams uit de hoogste voetbalklasse een joint venture oprichten voor de exploitatie van de mediarechten", schrijft de krant. "Alle overige inkomsten in de joint venture, zoals rechten voor de samenvattingen, buitenlandse uitzendingen, sponsoring en uitzending via ’public viewing’ in bijvoorbeeld kroegen, moeten na aftrek van productiekosten voor 70 procent naar de clubs gaan. Daarnaast wordt de ploegen uit de eredivisie meer vrijheid beloofd om hun beeldrechten ook zelf via eigen online kanalen te exploiteren, waardoor zij extra inkomsten genereren en meer aan binding met supporters kunnen doen."

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties