Nieuws

FC Twente aast op Saoedische hoofdsponsor

FC Twente aast op Saoedische hoofdsponsor

Sponsoringdeskundige Van den Wall Bake: dit brengt miljoenen extra in het laatje voor FC Twente.
Het moet door de goede prestaties op het veld en het grote vertrouwen in het beleid van FC Twente mogelijk zijn om uit shirtsponsoring aanmerkelijk meer inkomsten te halen dan de 1,2 miljoen euro die sponsor Arke nu jaarlijks betaalt. De overstap naar een A merk als Emirates, ook sponsor van de Engelse topclub Arsenal , kan de Twentse bekerwinnaar enkele miljoenen extra in het laatje brengen. Saoedische geldschieders zijn daartoe in staat en bereid.

Achtergrond

Aangezien Ajax en FC Twente qua prestaties op het veld niet voor elkaar onder doen, vindt hij het opvallend dat de Amsterdammers van shirtsponsor Aegon jaarlijks 10 miljoen euro ontvangen en de Tukkers in schril contrast daarmee maar 1,2 miljoen euro van Arke toucheren. Hoewel volgens Van den Wall Bake Ajax als 'merk' meer waard is dan FC Twente, moet het volgens hem toch mogelijk zijn om hier ‘substantieel’ meer geld uit te halen. ,,Ajax is een instituut, dat door de grote prestaties in het verleden en door de opleiding van grote voetballers als Bergkamp, Van Basten en Cruijff, goed staat aangeschreven waardoor bedrijven daar voor veel geld hun naam aan willen verbinden. Door de goede recente prestaties en het solide financiéle beleid dat Munsterman bij FC Twente voert, gaat daar zoveel vertrouwen vanuit dat sponsoring van het Tukkershirt veel meer waard is dan 1,2 miljoen euro, ’’ constateert Van den Wall Bake.

Arke

Wout Brama en aanvoerder Peter Wisgerhof moeten hun Arke shirt inleveren, want Saoudische bedrijven die achter Emirates zitten willen en kunnen veel meer betalen dan de schamele 1,2 miljoen die Arke jaarlijks doneert.

Arke en FC Twente erkennen dat er meer geld in het vat zit, want de shirtsponsor is bereid haar logo van het shirt af te halen als er een bedrijf is dat substantieel meer betaalt. Zolang dat niet zo is blijven we het logo van Arke zien. Dat is netjes van Arke’’, aldus Van den Wall Bake.

Midden Oosten

De sponsoringdeskundige is voor FC Twente op zoek naar een andere shirtsponsor. Hij kan en wil in dit stadium nog geen namen van bedrijven noemen, maar hij ziet mogelijkheden in het Midden Oosten. Van den Wall Bake ziet uitgelezen kansen voor FC Twente. In Europa werkzame bedrijven die worden gefinancierd door grote geldschieters uit Saoudi Arabie, zijn bereid om fors in de buidel te tasten.

Dat Munsterman daar ook kansen ziet blijkt wel uit het feit dat hij de kledingsponsor Diadora heeft verruild voor Burda. Dit Zwitserse bedrijf wordt ook vanuit het Midden Oosten gefinancierd. ,,Het is dan ook voor de hand liggend dat naast Burda als kledingsponsor ook Emirates als shirtsponsor in beeld komt voor FC Twente, want dit bedrijf wordt ook gefinancierd door Saoudische miljonairs’’.

Nu er vertrouwen is in FC Twente denkt Van den Wall Bake dat het mogelijk is de club langdurig een grote shirtsponsor kan vastleggen die goed is voor tien miljoen per jaar.

De sponsoringdeskundige vindt dat FC Twente er op basis van de prestaties en het vertrouwen in het beleid er recht op heeft om te stijgen op de ranglijst van shirtsponsorinkomsten. De huidige klassering is een topclub onwaardig. Terwijl Ajax, PSV en Feyenoord respectievelijk jaarlijks 10 miljoen, 7,5 miljoen en 6 miljoen euro incasseren, moet FC Twente het doen met een schamele 1,2 miljoen. Het kan nog erger, want Heracles Almelo moet het doen met 0,75 miljoen.

René Leget

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties