Eerste elftal

FC Twente 'geeft' stadion aan UEFA: "Twente bestaat dan even niet meer"

FC Twente 'geeft' stadion aan UEFA: "Twente bestaat dan even niet meer"

Met een halve finale en de finale van het EK vrouwenvoetbal die in De Grolsch Veste worden gespeeld, geeft FC Twente evenals bij de Champions League en de Europa League alle macht uit handen. De sleuteloverdracht op 21 juli is dan ook meer dan een symbolische overdracht. Hoe gek het eisenpakket van de organisator is, blijkt wel.

FC Twente schenkt tijdens thuiswedstrijden van de club gewoon Pepsi aan haar supporters, maar dit zal niet zo zijn tijdens het EK voor vrouwen. Grote concurrent Coca-Cola is sponsor van het evenement, dus zal er Coca-Cola geschonken moeten worden. Normaliter zou je denken dat het handig is om grote plastic flessen in te slaan. Dit is echter not done voor de Amerikanen, de fijnproevers van Coca-Cola vinden dat hun eigen smaak het beste is in de kleine glazen flesjes. Daarom moet de club die verplicht aanschaffen, om vervolgens tijdens de wedstrijden de cola over te gieten in plastic bekers.

Het marketingweb van de UEFA zorgt er eigenlijk voor dat alles stil komt te liggen bij de Tukkers. "Twente bestaat dan even niet meer voor de UEFA", aldus woordvoerder Richard Peters tegenover Leon ten Voorde van De Twentsche Courant Tubantia. Zelfs de spandoeken van de diverse supportersverenigingen die verwijzen naar de stad of dorp van herkomst, moesten het stadion verlaten.

Doordat het Deense Carslberg een van de grote sponsoren is van het EK moeten alle uitingen van Grolsch het stadion uit. De grote letters van Grolsch op het dak hoopte men af te kunnen plakken met een doek, maar de UEFA nam daar geen genoegen mee. Binnenkort zal er een takelwagen komen om de letters van het stadion te verwijderen. "De medewerking van merken als Pepsi en Grolsch is geweldig", is Marjolein Bakker, hoofd Meetings & Events van de club, trots.

Arno Roelofs, hoofd facilitaire zaken, erkent dat het EK een mega-operatie is voor de club. "Het is te vergelijken met onze Champions League-wedstrijden in 2010. Misschien gaat dit zelfs nog verder", reageert hij. "Maar iedereen is enorm enthousiast. Omdat we al een tijdje geen Europese wedstrijden meer hebben gehad, is dit voor de organisatie een prachtige uitdaging."

[google]Alle wensen van de UEFA staan vastgelegd in een draaiboek: welk merk kunstmest, lengte van het kunstgras, en ga zo maar door. De Europese voetbalbond heeft enkele weken terug zelfs al een medewerker gestationeerd. De media-exposure bij het EK voor vrouwen is gigantisch, zo worden alle duels live uitgezonden door Eurosport en daarvoor heeft men twe skyboxen ingericht als tv-studio's. Ook het Duitse ARD en ZDF hebben inmiddels hun wensenpakket ingediend. "De wedstrijden worden met 14 camera's gevolgd, bij een doorsnee eredivisieduel is dat de helft", verklaart Peters.

Voor de finale op zondag 6 augustus zijn inmiddels meer dan 10.000 kaarten verkocht, vooral aan buitenlandse fans. Kaarten voor de halve finale of finale zijn te verkrijgen in de Fanstore in De Grolsch Veste of via de website van UEFA Women’s EURO 2017.

[ligatus]

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties