FC Twente Nieuws

Open brief aan Bert van Oostveen Burger Belangen Enschede

Zojuist kregen we de onderstaande brief in onze inbox, geschreven door Niels van den Berg van Burger Belangen Enschede. De fractievoorzitter is bezorgd en schreef een open brief aan KNVB directeur Bert van Oostveen.

Beste Bert,

Op het moment dat het dossier FC Twente bijna de dagelijkse gang van zaken in het stadhuis ging beheersen heb ik er met onze gehele BBE fractie enorm veel tijd aan besteedt om e.e.a. te kunnen begrijpen. Avonden en nachten lang het bestuderen van de juridische, financiële en fiscale adviezen en onderzoeksrapporten die zijn toegevoegd aan het raadsvoorstel m.b.t. de financiële garantstelling. Heel veel telefoontjes gepleegd voor overleg, advies of andere aspecten die met dit dossier te maken hebben en dat alles omdat je als raadslid de morele verplichting voelt en hebt dat je je op alle fronten ingelezen moet hebben. Deze FC Twente stukken zijn talrijk en omvangrijk en gingen zo de diepte in dat het veel energie gekost heeft voor vele raadsleden om er kennis van te nemen. Evenveel energie hebben de ambtenaren en het college van B&W erin gestoken om een verantwoord Raadsvoorstel op te stellen. Ook hebben we meermaals gesproken met verschillende betrokken instanties en personen zoals bestuurders van FC Twente, de supportersverenigingen, verschillende adviseurs en de onderzoeker de heer Knuppe.

Uiteindelijk is er gewikt en gewogen en hebben we met onze fractie een weloverwogen besluit genomen m.b.t. de garantstelling. Volksvertegenwoordiging in de breedste zin van het woord, want het gaat immers om gemeenschapsgeld enerzijds en toch ook sociaal maatschappelijke belangen anderzijds. Daarin was en is er ook enige verdeeldheid onder de Enschedese bevolking.

Bert en overige KNVB consorten, onze BBE fractie heeft uiteindelijk besloten om groen licht te geven, dat hebben wij gedaan op basis van een raadsvoorstel waarin alle (32) eisen gesteld door de licentiecommissie zijn ondervangen. Dit tegelijkertijd tegen een zeer klein risico, zeer zeker wanneer je bij dat risico een vergelijking trekt bij het scenario van “niet garant staan door de gemeente”. In dat scenario zouden er zeer waarschijnlijk per direct ca. 17 miljoen euro gemeenschapsgeld als verloren kunnen worden beschouwd. Al de door jullie geëiste stukken zijn door FC Twente geheel compleet en op tijd in Zeist aangeleverd en de licentiecommissie heeft haar bevindingen c.q. advies kenbaar gemaakt bij jou Bert. En vervolgens meent de KNVB dan plotsklaps maar om de regels overboord te moeten gooien en marchandeert en regisseert vervolgens naar eigen inzicht.[google]

Tot slot Bert, ik voel mij als Enschedeër, maar bovenal als integer volksvertegenwoordiger van de gemeente Enschede door deze handelswijze door jullie in de maling genomen, gepiepeld, en niet serieus genomen. Maandag a.s. ben ik voornemens om zeer waarschijnlijk samen met een aantal andere Enschedese raadsfracties een afspraak te maken voor een gesprek bij jullie op kantoor in Zeist. Ik hoop en verwacht dat jij mij en mijn collega’s tijdens dat gesprek goed uit kunt leggen waarom je ons zo enorm om de tuin hebt geleid. Of stel jij ons voor volgende week nog gerust door te stellen dat het allemaal toch een mislukte grap was uit de categorie “met verlengsnoer”?

Niels van den Berg
[ligatus]

Plaats reactie

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties