Nieuws

"Raar dat Twente niet met Red Bull in zee is gegaan"

"Raar dat Twente niet met Red Bull in zee is gegaan"

Enkele weken geleden maakte Joop Munsterman bekend dat het in gesprek is geweest met Red Bull. Het merk wilde sponsor worden van FC Twente, maar dan moest de club ook Red Bull Twente gaan heten, gaan voetballen in de Red Bull Arena en in shirts met de Red Bull-kleuren. Dit Durfde Munsterman destijds niet aan. Een gemiste kans aldus sporteconoom Pieter Nieuwenhuis.

"Joop Munsterman kreeg een aanbod van Red Bull. De boys van Red Bull weten wel hoe ze een massamarkt moeten bewerken. Er is een synergie tussen de blokjes, het raceteam en de voetbalclub, zodat er geld wordt gemaakt. Het zou voor FC Twente niet eens zo slecht zijn geweest."

"Ik vind het een beetje raar dat ze het niet hebben gedaan. Red Bull heeft verkeerd gemikt. Twente had op zeker moment liquiditeit nodig, als ze op dat moment waren gekomen, had Twente het wel gedaan. Maar ze gingen in zee met Doyen. Dat is hetzelfde als dat de Champions League nu is verkocht aan SBS; lager kun je niet uitkomen."

[google]Nieuwenhuis denkt er zo over omdat hij ziet dat geld, en dus een sterke partner, het enig is dat nog telt in de toekomst van het hedendaagse voetbal. "We gaan voorbij aan de voetbaleconomie en dus aan de realiteit", zei Munsterman al eens. Hier is de sporteconoom het helemaal mee eens.

"Vroeger konden we nog klagen dat Barcelona en Real Madrid geld van banken stalen die wij mede overeind hebben gehouden. Maar deze clubs maken nu samen honderd miljoen winst. Er is een 'winner takes it all-economie' ontstaan in het voetbal. In Nederland zijn we van de afdeling kortzichtigheid", besluit Nieuwenhuis.
[ligatus]

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties