Twente-supporters betrokken bij ontwerp nieuwe shirts? Club onderzoekt mogelijkheden

De supporters van FC Twente zijn nooit betrokken bij het ontwerp van nieuwe shirts, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Heracles Almelo, waar de aanhangers elk jaar invloed hebben op het ontwerp. In de toekomst gaat dit mogelijk veranderen bij FC Twente en krijgen de supporters weer inspraak.
Huidige situatie
Momenteel wordt het ontwerp bepaald door de club, in samenwerking met de kledingsponsor. "We beginnen elk jaar met een briefing aan Castore, onze kledingsponsor", verklaart Leon Molenkamp, manager marketing, media en communicatie bij FC Twente, in gesprek met TC Tubantia. "Daarin geven we aan wat er speelt: jubileums, kleurwensen, historische inspiratie." Castore levert meerdere ontwerpen aan. Er wordt een basisontwerp gekozen, dat daarna verder wordt gefinetuned. Uiteindelijk wordt het definitieve ontwerp bepaald door enkele medewerkers.
Het shirt van dit seizoen is geïnspireerd op de eerste Champions League-deelname van FC Twente in het seizoen 2010-2011. "Dat shirt was populair én had uitstraling. Na een paar effen jaren wilden we weer iets opvallenders. Net als toen we een paar seizoenen geleden de witte verticale strepen uit de jaren 70 terugbrachten", aldus Molenkamp.
Supportersinvloed
Mogelijk gaat de werkwijze in de toekomst veranderen. "Supporters waren eerder al betrokken bij het ontwerp en FC Twente kijkt hoe ze dat in de toekomst weer kan doen." Bij andere clubs zie je weleens dat supporters ontwerpen mogen aanleveren, en er vervolgens stemmingsrondes plaatsvinden onder supporters. Bij Heracles Almelo bepaalt een selectiecommissie bijvoorbeeld de drie mooiste thuis- en uitshirts, waarna supporters kunnen stemmen op hun favoriet. Het populairste shirt wordt daadwerkelijk ontworpen.
Belang nieuwe tenues
Waarom is het eigenlijk nodig om elk jaar in nieuwe tenues te spelen? "Door intensief gebruik en veel wassen gaan de shirts maar één seizoen mee. Bovendien verandert de selectie, de sponsoropdruk en de pasvorm. Dan kun je beter een nieuw ontwerp kiezen dat past bij de tijd, de groep en de uitstraling van de club. Een shirt is meer dan een stuk stof. Het hoort bij een seizoen, een elftal, een gevoel. Het markeert een periode", besluit Molenkamp. Het shirt voor volgend seizoen wordt nu al ontworpen, want de productie en verzending nemen maanden in beslag.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties