FC Twente Nieuws

FC Twente wil succesformule PSV kopiëren in zoektocht naar extra miljoenen

marcel-brands-psv-fc-twente-logo

Op dit moment prijken er meerdere sponsoren op het shirt van FC Twente. GGM Gastro is de hoofdsponsor en Eurojackpot en Taurus zijn de twee mouwsponsoren. Door het faillissement van Thermosolutions is de plek op de rug van het shirt vrij. De club hoopte snel een nieuwe rugsponsor te presenteren, maar vooralsnog is de juiste partij niet gevonden. De sponsoring op het shirt is voor FC Twente een hele belangrijke inkomstenbron, want dit is dé plek voor bedrijven om zoveel mogelijk in beeld te komen.

De waarde van de plekken hangen mede af van de prestaties van de club. Als de club structueel Europees voetbal speelt, zal dit voor bepaalde bedrijven aantrekkelijker zijn en hebben ze meer geld over om hun merk op het shirt te promoten. FC Twente heeft met GGM Gastro één hoofdsponsor, maar bij PSV zijn ze een andere weg ingeslagen. Ze zijn in 2019 een samenwerking aangegegaan met Metropoolregio Brainport Eindhoven dat momenteel bestaat uit zeven bedrijven: VDL Groep, Jumbo, ASML, Royal Swinkels, CSU, Philips en Rabobank. Op het shirt staat Metropoolregio Brainport Eindhoven en het overeengekomen bedrag wordt naar PSV overgemaakt door de zeven samenwerkende bedrijven. Dominique Scholten vindt het een interessante constructie die ook toegepast kan worden bij FC Twente. De algemeen directeur van FC Twnete kijkt zowel naar kansen in de regio, maar ook landelijk.

Landelijke kansen

"Wat je ziet bij ons is dat we gewoon heel goed zijn in deze regio. Dat zien we op commercieel vlak ook, want daar zijn we zo goed als uitverkocht. Dat hebben we gewoon heel goed gedaan de afgelopen jaren. En tegelijkertijd liggen er kansen om ook wat landelijke partijen aan ons te binden. En dat moeten geen partijen zijn die eenmalig hier komen scoren en even snel naar FC Twente komen om publiciteit te trekken. Nee, er moeten ook partijen zijn die goed passen bij de kernwaarden van Twente. Die zijn er echt gewoon in het landelijke. En daar valt nog wel echt wat te winnen als je over structurele inkomsten hebt. Daar kunnen we zeker wat aan doen. Ook omdat we echt wel wat te bieden hebben voor die partijen. Dus dat is iets waar we wel naar kijken."

Succesformule PSV

"En tegelijkertijd is het ook wel een soort van ambitie van ons om te kijken of we de hele regio op een shirt kunnen krijgen." Hierbij wordt verwezen naar de zeer succesvolle samenwerking tussen PSV en Metropoolregio Brainport Eindhoven. "Brainport is natuurlijk heel gericht op de technische kant, maar denk bij ons vooral aan de regio. Er zijn gewoon heel veel bedrijven en gemeentes die betrokken zijn bij FC Twente. Wij doen veel voor de regio en wij zijn bij uitstek een club van de regio. Wat nou als we die krachten gaan bundelen en samen meer impact gaan maken en dat gaan uitstralen op ons shirt? Dat is natuurlijk het meest zichtbaar van allemaal. Dus we kunnen heel veel impact maken met projecten en dat doen we ook. Maar het shirt is natuurlijk heel vaak in beeld. Wij hebben de ambitie om daar ook een grote stap in te gaan zetten."

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties