Hilgers riskeert flinke sancties na afwezigheid bij FC Twente: "Cao is duidelijk"
Rond Mees Hilgers is de afgelopen dagen veel te doen. De 25-jarige verdediger ligt nog tot medio 2027 vast bij FC Twente, maar verscheen maandag niet op de eerste training van het nieuwe seizoen. Dat deed hij bovendien zonder zich af te melden. Hij liet zich wel zin in een Feyenoord-shirt. De club liet daarop duidelijk weten daar niet van gediend te zijn en graag met de speler in gesprek te willen.
De situatie is extra opvallend, omdat het contract van Hilgers onlangs automatisch werd verlengd. FC Twente zegde de overeenkomst niet vóór 1 april op, terwijl Hilgers en zijn zaakwaarnemer Mo Sinouh dat zelf ook niet vóór 16 mei deden. Daardoor werd zijn contract automatisch verlengd tot medio 2027. Zo’n formele opzegging wordt een beëindigingsmededeling genoemd.
Volgens FBO, de werkgeversorganisatie in het betaald voetbal, komt het vaker voor dat zo’n termijn wordt gemist. "Maar meestal komen de partijen er daarna samen wel uit", laat de organisatie weten aan Leon ten Voorde van Tubantia.
Wat kan FC Twente?
De vraag is nu vooral wat FC Twente kan doen als Hilgers zich niet bij de club meldt. Volgens FBO is de juridische positie van de speler in ieder geval niet sterk. “De cao is duidelijk en bij eenieder bekend”, reageert de werkgeversorganisatie. "Juridisch sta je als speler absoluut niet sterk als je het op een arbitragezaak laat aankomen."
Daarbij wijst FBO erop dat er feitelijk sprake kan zijn van werkweigering. "In het reguliere arbeidsrecht kun je denken aan boetes, het stoppen van het betalen van loon en zelfs ontslag." Ook bestaan er binnen het voetbal specifieke regels bij contractbreuk. Daarbij kan het gaan om sportieve sancties en mogelijk zelfs financiële compensatie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties