FC Twente Nieuws

Crypto-expert waarschuwt FC Twente: "Dan begeef je je op glad ijs"

Crypto-expert waarschuwt FC Twente: "Dan begeef je je op glad ijs"

Afgelopen december presenteerde FC Twente een sponsordeal met het cryptobedrijf Floki. Een deal die als geroepen kwam nadat de stadions weer waren gesloten door het fors toegenomen aantal coronabesmettingen. Floki was het afgelopen halve seizoen te zien op de LED-boarding en backdrops.

Waar de deal FC Twente een flinke som geld opleverde, volgde ook een lading aan kritiek. Specialisten uit de cryptowereld maakten Floki met de grond gelijk en waarschuwden de mensen de zogenaamde Floki-coin links te laten liggen. Ook Twente, Verenigt! bemoeide zich met de deal en waarschuwde de Twente-supporters voor Floki.

FC Twente sloot de deal af tot minimaal het einde van het afgelopen seizoen. Over een eventuele verlenging van het contract is nog niets naar buiten gebracht. Volgens expert digitale valuta Peter Slagter en tevens auteur van het boek ‘Ons geld is stuk', doet FC Twente er goed aan om niet nogmaals op deze manier in ze te gaan met een cryptobedrijf.

"Ik vind het geen enkel probleem dat een bitcoin-bedrijf shirtsponsor wordt. Een partij als Coinbase of FTX, dat is voor mij vergelijkbaar met bijvoorbeeld KPN. Waar het problematisch wordt, is dat je als club gesponsord geld ontvangt van een specifieke asset, wat Twente heeft gedaan met Floki. Dan koppel je je eigen reputatie direct aan een financieel product en dan sla je de plank wat mij betreft echt wel mis, dat is glad ijs", aldus Slagter in het Algemeen Dagblad.

De koers van Floki daalt eigenlijk al sinds de deal met FC Twente en ligt zwaar onder vuur bij de experts omdat de koers wordt gehypet door betaalde influencers. "Waar stuur je dan je fans op af, waar geef je goedkeuring aan? Bij een aanbieder kun je als fans tenminste nog zelf kiezen. Heel iets anders dan dat je muntje X of Y op je shirtje zet."

"Oké, bij een financieel product horen altijd risico’s. Maar als ik in het bestuur van Twente had gezeten, had ik hier toch mijn veto gebruikt. Dat hoort gewoon bij behoorlijk bestuur. Sponsordeals draaien primair toch om het ophalen van geld, maar ik vind zeker dat er een bepaalde verantwoordelijkheid ligt bij bestuur en club. Wees je bewust wat dit voor een jonge markt is. Het zijn geen tuinwinkels waar je mee in zee gaat. Je gaat als partij een financiële markt op, waar je fans nog duidelijk niet zo bekend mee zijn. Dat moet je niet negeren."

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties